Στη δημοσιότητα δόθηκε σήμερα το πρωί από τον Δήμο Δελφών το Σχέδιο Μελέτης για τις προτεινόμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Άμφισσα, το οποίο τίθεται από σήμερα σε ηλεκτρονική διαβούλευση (διαβάστε σχετικά: http://www.dimosdelfon.gr/egov/index.php/diavoylefsi ).
Το Σχέδιο αναλύεται σε δύο προτεινόμενα σενάρια. Και στα δύο προβλέπονται πεζοδρομήσεις κεντρικών οδών, με κυρίαρχη εκείνη της Γιαγτζή, εκτεταμένες μονοδρομήσεις, σημαντικές παρεμβάσεις στην πλατεία Ησαΐα με στόχο την τόνωση της εμπορικής κίνησης, την ελκυστικότητά της προς τον επισκέπτη και την αρχιτεκτονική της ανάδειξη. Επίσης, προβλέπεται επαναχωροθέτηση και μεταφορά της λαϊκής αγοράς, ενώ προτείνονται και τρεις οργανωμένοι χώροι στάθμευσης γύρω από το ιστορικό κέντρο της έδρας του Δήμου Δελφών.
Βασική φιλοσοφία, όπως αναφέρεται στην Τεχνική Έκθεση της Κυκλοφοριακής Μελέτης, είναι ότι “η συσσώρευση κυκλοφορίας και στάθμευσης σε συνδυασμό με την απόδοση μεγάλης ελευθερίας κινήσεων στα ΙΧ οχήματα, οδηγεί στην υποβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος, στη διαμόρφωση δυσμενών συνθηκών για τις μετακινήσεις των πεζών και τελικά σε αρνητικά αποτελέσματα τόσο για το εμπόριο, που αποτελεί και την κύρια κεντρική οικονομική δραστηριότητα, όσο και για την αναψυχή και την κίνηση στο κέντρο, καθώς και για την ψυχολογία των κατοίκων.”
Πιο αναλυτικά, τα κύρια σημεία των προτεινόμενων αλλαγών με βάση τα δύο σενάρια είναι τα εξής:
Σενάρια Κυκλοφοριακής Οργάνωσης Κέντρου Άμφισσας
Περιγραφή Σεναρίου 1
Πεζοδρομήσεις
1) Πεζοδρομείται η οδός Γιαγτζή από το ύψος της οδού Σταλλού μέχρι την κάτω πλευρά της πλατείας Κεχαγιά. Κατά μήκος του τμήματος αυτού ο πεζόδρομος διακόπτεται στις διασταυρώσεις με τις οδούς Ιωάν. Γάτου και Αθ. Διάκου με σκοπό να διέρχονται τα οχήματα. Κατά τη λειτουργία του πεζοδρόμου θα επιτρέπεται η είσοδος σε αυτόν από τα οχήματα τροφοδοσίας των καταστημάτων καθημερινά από τις ώρες 07:00π.μ. έως τις 10:00π.μ.
2) Πεζοδρομείται το τμήμα της οδού Σταλλού από το ύψος της πλατείας Ησαΐα έως την οδό Θόαντος.
3) Πεζοδρομείται η οδός Παπαχρήστου από το ύψος της Εθνικής τράπεζας έως τον προτεινόμενο πεζόδρομο της Γιαγτζή ενώ ταυτόχρονα καταργείται και η λειτουργία του υφιστάμενου πεζοδρόμου της οδού Θοάντος (για το κάθετο τμήμα στην οδό Παπαχρήστου μπροστά από την νότια πλευρά της Εθνικής τράπεζας). Σε αυτό το τμήμα επιτρέπεται η κίνηση από την οδό Παπαχρήστου προς την οδό Ιωάν. Γάτου.
4) Πεζοδρομείται η Βορειανατολική πλευρά τμήμα της πλατείας Εθν. Αντίστασης επί της οδού Κορδώνη. Ταυτόχρονα πεζοδρομείται και η συνέχεια της οδού Κορδώνη από την 103η οδό έως την οδό Δεστερλή.
Οι αλλαγές στην πλατεία Ησαΐα
Κατά τη διαμόρφωση του Σεναρίου 1 δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα και στην αποσυμφόρηση της κυκλικής κίνησης περιμετρικά της πλατείας Ησαΐα. Σήμερα, τα σταθμευμένα οχήματα κυρίως στην Νότια και Ανατολική πλευρά της πλατείας δημιουργούν μία δυσκολία στην κυκλοφορία των υπολοίπων χρηστών του δικτύου είτε είναι οχήματα είτε είναι πεζοί. Εύκολα μπορεί κάποιος να διαπιστώσει παράλληλα ότι και η οπτική προς το εσωτερικό της πλατείας, κυρίως για τους διερχόμενους εκτός Άμφισσας χρήστες του οδικού δικτύου αλλά και τους τουρίστες, είναι ελλιπής και δεν αναδεικνύει τον χαρακτήρα της περιοχής.
Προτείνεται λοιπόν η διαπλάτυνση του πεζοδρομίου, έως του πλάτους των (6μ.), στο τμήμα της οδού που περικλείει την πλατεία Ησαΐα και πιο συγκεκριμένα από τη συμβολή με την οδό Γιδογιάννου έως το κτήριο του Πνευματικού Κέντρου, με σκοπό την ενίσχυση της πεζής μετακίνησης, την ανάδειξη της αρχιτεκτονικής της πλατείας αλλά και την τόνωση της λειτουργίας των παρόδιων καταστημάτων, ενώ ταυτόχρονα διευκολύνεται η ανεμπόδιστη και συνεχόμενη ροή των οχημάτων στο υπόλοιπο πλάτος του δρόμου των (4.5μ.). Για να πραγματοποιηθεί αυτός ο διαχωρισμός της κυκλοφορίας χρησιμοποιούνται συνολικά είκοσι εννέα (29) πλαστικοί κώνοι.
Παράλληλα δημιουργείται, με τη χρήση επιπλέον δέκα (10) πλαστικών κώνων και μία τριγωνική νησίδα στην κάθοδο από την οδό Ανδρούτσου και μετά τη διασταύρωση με την οδό Εθν. Αντιστάσεως, έτσι ώστε να αποτρέπεται η συνέχιση της κίνησης προς την οδό Σαλώνων και την διασταύρωση με την οδό Γιδογιάννου. Διατηρείται δηλαδή υποχρεωτικά μία κυκλική κίνηση περιμετρικά της πλατείας Ησαΐα. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει και στο γεγονός πως πλέον καταργείται η στάση και η στάθμευση περιμετρικά της πλατείας Ησαΐα, δίνοντας αναλογικά περισσότερο χώρο στους αδύναμους χρήστες του δικτύου, ενισχύοντας παράλληλα τον εμπορικό και τουριστικό χαρακτήρα της κεντρικής πλατείας της πόλης της Άμφισσας. Στο παρόν Σενάριο 1 δεν απαιτείται καμία μετεγκατάσταση του σταθμού των ΤΑΞΙ, ο οποίος παραμένει ως έχει.
Μονοδρομήσεις
Κατά τον σχεδιασμό του Σεναρίου 1 κρίθηκε σκόπιμο να προχωρήσουμε σε μονοδρομήσεις οδικών τμημάτων που είναι απαραίτητες για να αποσυμφορηθεί το κυκλοφοριακό στο κέντρο της πόλης, κυρίως σε οδούς που είναι ήδη υπερφορτισμένοι.
Με τη μονοδρόμηση επιτυγχάνεται σημαντική μείωση των σημείων συνάντησης (“εμπλοκής”) των κυκλοφοριακών ρευμάτων στην κρίσιμη περιοχή του κόμβου, και αυξάνεται η κυκλοφοριακή ικανότητα. Επιπλέον επιτυγχάνεται καλύτερη χρησιμοποίηση των οδών.
Συνυπολογίζοντας όλα τα παραπάνω στο οδικό δίκτυο της πόλης της Άμφισσας πραγματοποιήθηκαν αλλαγές στις παρακάτω οδούς:
1) Μονοδρομείται η οδός Σαλώνων από τη διασταύρωση με την οδό Γιδογιάννου έως τη διασταύρωση με το Νότιο τμήμα της πλατείας Ησαΐας (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
2) Μονοδρομείται η οδός Καραϊσκάκη από τη διασταύρωση με την οδό Εθν. Αντιστάσεως έως τη διασταύρωση με την οδό Σαλώνων (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
3) Μονοδρομείται η οδός Κανάρη από τη διασταύρωση με την οδό Διάκου έως τη διασταύρωση με την οδό Εθν. Αντίστασης (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη) και παραμένει μονόδρομος το υπόλοιπο τμήμα της μέχρι τη διασταύρωση με την οδό Κοντορήγα.
4) Μονοδρομείται η οδός Εθν. Αντίστασης από τη διασταύρωση με την οδό Ανδρούτσου έως τη διασταύρωση με την οδό Καραϊσκάκη (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
5) Μονοδρομείται η οδός Κοντορήγα από τη διασταύρωση με την οδό Κανάρη έως τη διασταύρωση με την οδό Διάκου (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
6) Μονοδρομείται η οδός Διάκου από τη διασταύρωση με την οδό Κορδώνη έως τη συμβολή με την οδό Μαχαιρά (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
7) Μονοδρομείται η οδός Γάτου από τη διασταύρωση με την οδό Κανάρη έως τη διασταύρωση με την οδό Κορδώνη (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
8) Μονοδρομείται η οδός Μαχαιρά από τη διασταύρωση με την οδό Κονιάκου έως τη διασταύρωση με την οδό Κορδώνη (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
9) Μονοδρομείται η οδός Σταλλού από τη διασταύρωση με την οδό Θοάντου έως τη διασταύρωση με τη Μητρόπολη (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
10) Μονοδρομείται η οδός 103 από τη διασταύρωση με την οδό Λιανουλοπούλου έως τη διασταύρωση με τη Ν. Κορδώνη (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
11) Μονοδρομείται η Ν. Κορδώνη από τη διασταύρωση με την πλατεία Εθν. Αντίστασης έως τη διασταύρωση με την 10ης Απριλίου 1821 (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
12) Μονοδρομείται η Θ. Σταματοπούλου από τη διασταύρωση με την οδό Μαρκίδου έως τη διασταύρωση με την οδό Βασιλοπούλου (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
13) Μονοδρομείται η Αν. Συγγρού από τη διασταύρωση με την οδό Βασιλοπούλου έως τη διασταύρωση με την οδό Μαρκίδου (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
14) Μονοδρομείται η Λιανουλοπούλου από τη διασταύρωση με την οδό Δελμούζου έως τη διασταύρωση με την οδό Γιδογιάννου (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
Στάθμευση
Πρέπει να σημειωθεί ότι οι νέες πεζοδρομήσεις οδικών τμημάτων του κέντρου της πόλης της Άμφισσας έχουν σαν αποτέλεσμα οι παρεχόμενες θέσεις στάθμευσης παρά την οδό μειώνονται κατά περίπου εβδομήντα (70) θέσεις. Προκειμένου να διατηρηθεί αυτό το ισοζύγιο δημιουργούνται οργανωμένοι χώροι στάθμευσης που να καλύπτουν αυτές τις ανάγκες. Αυτοί οι χώροι είναι οι εξής: α. Χώρος Μουσείου Πανουριά με μέγιστη εκτιμώμενη χωρητικότητα τα τριάντα (30) οχήματα, β. Χώρος στην οδό Ιωάν. Κορδώνη με μέγιστη εκτιμώμενη χωρητικότητα τα δέκα επτά (17) οχήματα και γ. Χώρος στην οδό Δημητρά με μέγιστη εκτιμώμενη χωρητικότητα τα δέκα οχτώ (18) οχήματα. Συνολικά οι προσφερόμενες θέσεις στάθμευση σε οργανωμένους χώρους είναι εξήντα πέντε (65) θέσεις.
Επιπλέον, μετά και τις προτεινόμενες αλλαγές στις μονοδρομήσεις σε συγκεκριμένα οδικά τμήματα όπως περιγράφονται και πιο πάνω, οργανώνονται και οι θέσεις στάθμευσης παρά την οδό (μόνο για αυτά τα τμήματα) όπως αυτές απεικονίζονται και στα Σχέδια Στάθμευσης.
Χωροθέτηση Λαϊκής Αγοράς
Κατά την αξιολόγηση του Σεναρίου 1, παράλληλα με τις κυκλοφοριακές αλλαγές, προτάθηκε και η χωροθέτηση της λαϊκής αγοράς, που πραγματοποιείται τις πρωινές ώρες κάθε Σαββάτου, σε διαφορετικό σημείο απ’ ότι είναι σήμερα. Έτσι η νέα θέση, που έρχεται να αντικαταστήσει την χωροθέτηση στην Ιωάν. Γάτου, βρίσκεται στη συμβολή των οδών Κόκκαλη με Κοττορού. Η διασταύρωση των οδών σε σχήμα «σταυρού», διευκολύνει τόσο την ομοιόμορφη ανάπτυξη της λαϊκής αγοράς, σε δρόμους όχι τόσο εμπορικούς, ενώ παράλληλα εύκολα απομονώνεται από το υπόλοιπο οδικό δίκτυο δίνοντας τη δυνατότητα στα οχήματα εύκολα να μπορούν να την παρακάμψουν.
Περιγραφή Σεναρίου 2
Πεζοδρομήσεις
1) Πεζοδρομείται ένα μικρό οδικό τμήμα της πλατείας Ησαΐα και πιο συγκεκριμένα αυτό που περικλείεται μεταξύ των οδών Εθν. Αντίστασης και Σαλώνων. Το τμήμα είναι συνολικού μήκους 40 μ. και βρίσκεται στην νότια πλευρά της πλατείας Ησαΐα.
2) Πεζοδρομείται η οδός Γιαγτζή από το ύψος της οδού Σταλλού μέχρι την κάτω πλευρά της πλατείας Κεχαγιά. Κατά μήκος του τμήματος αυτού ο πεζόδρομος διακόπτεται στις διασταυρώσεις με τις οδούς Ιωάν. Γάτου και Αθ. Διάκου με σκοπό να διέρχονται τα οχήματα. Κατά τη λειτουργία του πεζοδρόμου θα επιτρέπεται η είσοδος σε αυτόν από τα οχήματα τροφοδοσίας των καταστημάτων καθημερινά από τις ώρες 07:00π.μ. έως τις 10:00π.μ.
3) Πεζοδρομείται το τμήμα της οδού Σταλλού από το ύψος της πλατείας Ησαΐα έως την οδό Θόαντος.
4) Πεζοδρομείται η οδός Παπαχρήστου σε όλο το μήκος της μέχρι την οδό Ανδρούτσου και ενώνεται με τον υφιστάμενο πεζόδρομο μπροστά από την Εθνική Τράπεζα.
5) Πεζοδρομείται η Βορειανατολική πλευρά τμήμα της πλατείας Εθν. Αντίστασης επί της οδού Κορδώνη. Ταυτόχρονα πεζοδρομείται και η συνέχεια της οδού Κορδώνη από την 103η οδό έως την οδό Δεστερλή.
Η πεζοδρόμηση του τμήματος της πλατείας Ησαΐα έχει σαν στόχο η πλατεία να δημιουργήσει μία κατευθυνόμενη κίνηση οχημάτων η οποία δεν θα παρεμποδίζεται από άλλες διασταυρούμενες ροές. Με ένα σημείο εισόδου, στη συμβολή της πλατείας με την Σαλώνων και δύο διαφορετικά σημεία εξόδου, ένα στη συμβολή με την οδό Θόαντος και ένα στη συμβολή με την οδό Εθν. Αντίστασης, αποτρέπεται η κυκλική κίνηση στην πλατεία και περιορίζονται οι αναιτιολόγητες μετακινήσεις γύρω από αυτήν. Το γεγονός αυτό θα διευκολύνει την ομαλή ροή των οχημάτων καθώς δεν θα υπάρχουν διασταυρούμενες κινήσεις, παρά μόνο η συμβολή στην διασταύρωση με την οδό Εθν. Αντίστασης.
Μονοδρομήσεις
1) Μονοδρομείται η οδός Σαλώνων από τη διασταύρωση με την οδό Γιδογιάννου έως τη διασταύρωση με το Νότιο τμήμα της πλατείας Ησαΐα (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
2) Μονοδρομείται η οδός Καραϊσκάκη από τη διασταύρωση με την οδό Εθν. Αντιστάσεως έως τη διασταύρωση με την οδό Σαλώνων (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
3) Μονοδρομείται η οδός Κανάρη από τη διασταύρωση με την οδό Διάκου έως τη διασταύρωση με την οδό Εθν. Αντίστασης (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη) και παραμένει μονόδρομος το υπόλοιπο τμήμα της μέχρι τη διασταύρωση με την οδό Κοντορήγα.
4) Μονοδρομείται η οδός Εθν. Αντίστασης από τη διασταύρωση με την οδό Ανδρούτσου έως τη διασταύρωση με την οδό Καραϊσκάκη (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
5) Μονοδρομείται η οδός Κοντορήγα από τη διασταύρωση με την οδό Κανάρη έως τη διασταύρωση με την οδό Διάκου (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
6) Μονοδρομείται η οδός Διάκου από τη διασταύρωση με την οδό Κορδώνη έως τη διασταύρωση με την οδό Μαχαιρά (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
7) Μονοδρομείται η οδός Γάτου από τη διασταύρωση με την οδό Κανάρη έως τη διασταύρωση με την οδό Κορδώνη (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
8) Μονοδρομείται η οδός Κορδώνη από τη διασταύρωση με την οδό Διάκου έως τη διασταύρωση με την οδό Γάτου (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
9) Μονοδρομείται η οδός Σταλλού από τη διασταύρωση με την οδό Θοάντου έως τη διασταύρωση με τη Μητρόπολη (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
10) Μονοδρομείται η οδός 103 από τη διασταύρωση με την οδό Λιανουλοπούλου έως τη διασταύρωση με τη Ν. Κορδώνη (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
11) Μονοδρομείται η Ν. Κορδώνη από τη διασταύρωση με την πλατεία Εθν. Αντίστασης έως τη διασταύρωση με την 10ης Απριλίου 1821 (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
12) Μονοδρομείται η Θ. Σταματοπούλου από τη διασταύρωση με την οδό Μαρκίδου έως τη διασταύρωση με την οδό Βασιλοπούλου (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
13) Μονοδρομείται η Αν. Συγγρού από τη διασταύρωση με την οδό Βασιλοπούλου έως τη διασταύρωση με την οδό Μαρκίδου (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
14) Μονοδρομείται η Λιανουλοπούλου από τη διασταύρωση με την οδό Δελμούζου έως τη διασταύρωση με την οδό Γιδογιάννου (με κατεύθυνση από την πρώτη προς τη δεύτερη)
Στάθμευση
Ισχύει ότι προαναφέρθηκε για την στάθμευση στο Σενάριο 1
Χωροθέτηση λαϊκής αγοράς
Κατά την αξιολόγηση του Σεναρίου 2, παράλληλα με τις κυκλοφοριακές αλλαγές, προτάθηκε και η χωροθέτηση της λαϊκής αγοράς, που πραγματοποιείται τις πρωινές ώρες κάθε Σαββάτου, σε άλλο σημείο της πόλης της Άμφισσας. Έτσι η νέα θέση χωροθετείται επί των οδών Μαρκίδου και Λιανουλοπούλου. Πιο συγκεκριμένα καταλαμβάνει το κομμάτι της Μαρκίδου από το ύψος της οδού Σταλλού μέχρι τη διασταύρωση με την οδό Λιανουλοπούλου και σε όλο το μήκος της δεύτερης μέχρι τη συμβολή με την οδό Γιδογιάννου.